Dressyrmissar

Ja vad ska man säga... Haha. Senaste dressyrtävlingen i Jönköping var väl mer än blandad vad gäller resultat och känsla! Lillen kändes jättefin på framridningen trots lite bus och bockningar, men det kändes bara positivt då jag fokuserade på att fånga upp den energin senare i ridhuset inne på tävlingsbanan.
 
I LB så tyckte jag att han var rytmisk och stadig, men slog sig fri i de flesta igångsättningarna och var kanske inte riktigt fram för skänkeln såpass mycket som jag skulle velat att han var. Dessutom gjorde jag ju fel!! I galoppen så red jag 10-metersvolter istället för 15m i båda varven... Jag vet inte vad som hände där faktiskt för jag har ju ridit programmet i ett halvår nu, och NU glömmer jag tydligen bort det! Troligtvis är det för att jag tränat på både LB, LA och MSV nu sista tiden, det blir för mycket för mitt huvud, haha! Men jag var rätt besviken efteråt att inte domaren blåste av i första volten när hon märkte att jag inte följde programmet och gjorde en 15-metersvolt, så jag kunde göra rätt i andra varvet istället, men ja det blev som det blev.
 
Men ja vi hamnade strax under 60%, kommer inte ihåg exakta procenten men jag var så besviken på mig själv så jag inte ens orkar kolla upp det igen. Jag tyckte ändå att Lillis skötte sig bra. Han är jättevacker att se på, och han har otroligt fina gångarter när han vill, men det är ju annorlunda inne på banan när man inte kan pressa honom på samma sätt och ha det lilla petet med spöt som kan hjälpa en. Är fortfarande besviken över procenten eftersom att vi har fått så mycket bättre på LB innan, men han är alltid bättre utomhus än i ridhus. Det är väl bara att träna på!
 
 
Sen i LA gjorde jag fel igen, haha orkar inte! Okej det är så här, jag har alltid trott att gör man en rörelse helt katastrofalt superkasst, så kan man göra om den delen och ta sina -2 man får som straff, men ändå kanske göra rörelsen bättre och i slutändan hamna på högre poäng än vad man skulle fått från början, förstår ni? Det gjorde min stallkompis när vi tävlade i lag i dressyrallsvenskan i somras, och jag har också gjort det innan! Efter den ökade skritten snett igenom (som jag fick en 8:a på) och skulle fatta höger arbetsgalopp framför domaren, så satte Lillen fart i världens bockserie och korsgalopp och var åt alla håll och kanter! Jag stoppade honom och vände inåt mitten och gjorde om. Hade jag fått en 2:a på den rörelsen kanske, så är det bättre att jag gör om och får en typ 7:a på andra försöket, minus två då för en felridning. En femma är ju bättre än en tvåa, eftersom att jag inte ens fick en galoppfattning!!! Men nej efter rittens slut så berättade domaren för mig att det ändå är mitt första försök som giltas, PLUS felridningen på det... Så ja det drog ju ner mig till precis under 60% i den klassen också. Var så besviken över mina resultat i båda klasserna eftersom att dom har varit så mycket bättre tidigare. Men ska man se från Lillens utbildning så ser jag det ändå som en lärdom för hans del att jag ändå gjorde om galoppfattningen, för andra försöket blev PERFEKT! Det gynnar ju både mig och honom, även om det inte var det andra försöket som giltades. Konstigt bara att tidigare domare aldrig har påpekat det, för både min stallkompis OCH jag som gjort detta innan, har blivit bedömda utifrån den förklaringen jag berättat ovan. 
 


Jag läste i TR direkt efter den ritten och ja, det står faktiskt att det är första försöket som giltas om ryttaren väljer att göra OM ett försök och inte om man ridit fel. Men då läste jag även att domaren i första klassen gjorde fel. För jag var ju så besviken över att hon inte blåste av mig efter att jag gjorde första 10-metersvolten, så att jag kunde gjort korrekt i andra varvet... I TR står det att blåser inte domaren av första gången ryttaren rider fel, och man gör likadant i andra varvet, så skall ENDAST den första "felridningen" räknas för ryttaren. Alltså borde min andra 10-metersvolt bedömts som vanligt och inte mindre poäng för att jag gjorde den för liten! 
Menmen det är ju bara en lärdom mer för även om jag skulle påpekat detta så hade det inte gjort nån större skillnad resultatmässigt.. Lillen har skött sig bra hela dagen och stod som ett ljus i transporten även ifall det var så lång tid mellan klasserna.
 
Men i Jönköping blir det aldrig mer om det är dressyrtävlingar. För det första hade dom inte skyltat någonstans så man blir nästan osäker om det var tävling eller inte, sen för det andra så fanns det inga funktionärer någonstans! Och OM det fanns så visste man inte vilka som var vad. Och för det tredje, INGÅNGEN TILL RIDHUSET VAR GENOM LILLA DÖRREN IGEN! Dom hade till och med skrivit i ryttarmeddelandet att det var tillåtet att ha LEDARE in på banan för att dörren är så smal så dom är medvetna att hästarna inte vill gå in där! VARFÖR använder man sig då av den dörren!? Helt otroligt! Mamma försökte gå före mig in på banan och leda mig in samtidigt som jag duckade för att inte slå i huvudet, och efter några försök så slängde sig Lillen in och jag slog i vänster knät i sargen, precis som förra gången! Är faktiskt en ren skam att inte överdomaren påpekat detta från första gången dom använde den dörren som genomgång in på banan. Dom kan öppna hela stora ingången på kortsidan, så VARFÖR använda en dörr som egentligen är till för människor upp på läktaren!? En stor diss till det om man ska fokusera på säkerhet med häst!

Men nu är det fokus på träning för Lillens del. Vi SKA lyckas starta MSV nästa år!

Startlistor Jönköping


Såg att startlistorna har kommit ut inför Jönköping i helgen. Jag startar LB:1 kl 11:10 och LA:1 halv fyra. Lång tid emellan men ja, blir jag placerad eller ligger på placering under tiden så måste jag ju ändå stanna och vänta. 

Men så ska det snöa i helgen, och det har redan börjat smått idag. Blä. Hoppas det inte blir alldeles för mycket för det är inte kul med såndär regnsnö. Dessutom så kommer jag inte låta honom stå så länge i släpet för vill gå lite med hobom innan jag sadlar för nästa klass. Hoppas Toto kommer ha energi till andra klassen också. Det är andra gången han startar två klasser på samma tävling. Hoppas han sköter sig! 😊 Och hoppas inte att man får rida in i ridhuset genom den lilla smala dörren med en spik på kanten som egentligen är till för människor upp till sargen den här gången, utan stora dörren på kortsidan! Om det nu är i lilla ridhuset på söndag. Var ju livsfarligt... Duckade man inte tillräckligt så slog man i huvudet och nästan alla hästarna slängde sig in efter att ha tagit sats. Sånt borde ju vara en självklarhet att hästarna inte ska gå in genom en sådan passage, speciellt inte när man sitter på! Menmen vi får se. Längtar!

Regler för Pay and jump

Ja det har ju vad jag förstått varit en del diskussioner den senaste tiden vad gällande Pay&Jumper och hur det skall gå till. Svaret är ganska enkelt egentligen, men jag skall försöka utreda detta för er på bästa och enklaste sätt så ni skall förstå betydelsen av vad detta är för något egentligen. 😚

En Pay&Jump är från grunden en så kallad träningsform där en ridklubb anordnar en träning under tävlingsliknande förhållanden i form av en banhoppning med ett valfritt antal hinder samt hinderhöjd. Ridklubben/föreningen bestämmer själva hur detta ska anordnas och bestämmer även sina regler för hur träningen skall utforma sig. Man behöver inte ha grönt kort för detta då det endast skall ses som en träning. Man betalar för att hoppa en numrerad bana, helt enkelt. Om man blir utesluten efter tre vägringar, eller om man skall få fortsätta sina försök att hoppa färdigt hela banan, är alltså upp till arrangören. Vissa arrangörer väljer att utgå efter TR´s regler om att bli utesluten efter tre vägringar, medan andra klubbar väljer att man ska få hoppa klart banan oavsett hur många fel man har. Det kan vara otroligt tacksamt och hjälpsamt för speciellt unghästar som håller på få erfarenhet ute på tävlingsbanorna.

Gällande prisrosetter så får dessa inte delas ut till felfria ekipage. En pay&jump är en träningsform och skall ej dela in ekipagens resultat i kategorier om felfria som får pris, och ej felfria som får stå utan! Ett alternativ är, som många klubbar redan gjort idag, är att alla får köpa sig en rosett efter sin ritt, oavsett om man ridit felfritt eller fått x antal fel inne på banan. Vissa klubbar ger även en rosett till alla ekipage som en "deltaganderosett". Här är alltså rosetten inte relaterad till prestationen och detta är alltså tillåtet. Startlistor får publiceras på hemsidor etc, men resultatlistor får ej skrivas ut. I en Clear Round däremot, får både resultatlistor och rosett delas ut till felfria ekipage.
 
 
Vad som gäller om att blanda häst och ponny i klasserna, är det upp till arrangören själv att bestämma detta. Vissa klubbar har av säkerhetsskäl, antingen två framhoppningar där man kan separera häst och ponny men blandar dessa på banan, eller löst situationen på så sätt att ponnyerna får hoppa först alla sina klasser innan man sänker banan på nytt till storhästarna. Det är alltså inte förbjudet att blanda häst och ponny men bör ses som en säkerhetsåtgärd att ändå göra. All information samt vad för regler arrangören har valt att ha inför Pay and jumpen skall stå i inbjudan.
 
Många misstolkar även en Pay&Jump som en Clear round. En Clear round skall ses som en bedömning A vilket även skall ha en propp som måste godkännas av Svenska ridsportsförbundet innan publicering. Därför brukar man oftast inte använda sig av Clear round mer än de klasser på lokal tävling som ej kan publiceras som bed. A:0/A:0. En Pay&Jump får heller inte kallas för "träningstävling."
 
 


Så till er som känner er lite besvikna över att det inte längre finns prisutdelningar, eller varför man tyvärr inte längre kan dela ut en rosett efter en felfri ritt på en Pay&Jump, så har ni nu (och även jag sen jag pratade med Svenska ridsportsförbundet) svaret på varför. :)

Estoniakatastrofen

Okej. Jag är ju galet intresserad av dokumentärer och katastrofer osv och jag tittar på avsnitt efter avsnitt av olika typer av utredningar och annat, så nu har jag i ett par månader forskat lite om Estonia! Och ju mer jag har läst desto mer fundersam är jag om det verkligen var en olycka. För kolla här:

Det som jag tycker talar FÖR ett sabotage: 

* Färjan sjönk på mindre än 45 minuter. Det är för kort tid att sjunka på pga vatten genom bildäck. Kölen skulle få fartyget att flyta upp och ner en längre tid om det inte vore så att kölen fått ett hål från någonting. 

* De billiga hytterna på styrbordsidan längst ner fick även in vatten enligt överlevande och det kan inte komma från bildäck där vattnet forsade in utifrån.

* Det smugglades det in militär elektronik och krigsmaterial kort före förlisningen, bland annat den 14 och 20 september som tullchefen Lennart Henriksson fick order av tulldirektörn Stig Sandelin att släppa igenom utan att visitera.  

* Han stannade bilen ändå och gjorde en visitation av nyfikenhet innan han släppte igenom den. Bilen var en vit 745a och innehöll militär elektronik. Lennart Henriksson tog registreringsnumret och bilen var registrerad på Ericsson Access AB och mannen som körde uppgav att han hette Frank Larsson, ett namn som Ericsson i efterhand själva säger sig inte känna till. 

Lennart Henriksson har efter katastrofen mått mycket dåligt att han släppte igenom bilen och ansåg att han blev beodrad att utföra tjänstefel. Därför har han nu i efterhand berättat om händelsen offentligt.


Lennart Henriksson


* När Uppdrag granskning ringer tullförvaltaren Stig Sandelin för djupare information om varför denna bil ej skulle visiteras och vad han har att säga, blev svaret:


Stig Sandelin vill alltså inte svara på några frågor angående detta.
 

* Regeringen gjorde allt för att dölja bevis på vad orsaken till katastrofen var. De ville inte bärga några kroppar, saboterade dykningar innan gravfriden bestämdes, och planerade även att gjuta in hela fartyget i betong. (Inte alls genomskådligt att det är någonting dom ville dölja.)

* Fartyget ligger bara på 75 meters djup så bärgning hade varit möjlig.

* Estlands överbefälhavare mellan 1993-1995, Alexander Einseln, erkänner att militär smuggling på Estonia med alla sannolikhet skulle har ägt rum pga de slappa rutinerna, vilket tullpersonalen i Stockholm som jobbade på den tiden bekräftade. för när han fick reda på att det förekom militär smuggling kort innan fartyget sjönk och att sossarna ville täcka över fartyget och förbjuda dykningar, säger han att det är en tillräcklig anledning att ta upp utredningen på nytt.

 
...Och detta var ju exakt vad sossarna gjorde!
 
Det som talar EMOT ett sabotage:

* Hon specialbyggdes enbart för linjen Stockholm-Åbo på bara 12 månader i det tyska meyervarvet Byroveritas efter samma ritning som hennes systerfartyg Diana II. Det var Byroveritas ansvar att de internationella fartygsreglerna följdes däribland regeln på en extra vattentät dörr bakom bogvisiret. Men lämnar inte färjan land mer än 20 sjömil får man göra undantag från säkerhetsverket och ansvaret för att det skulle ske för Estonia låg på det finska sjöfartsverket. Skulle hon färdas utanför 20 sjömil från land var hon tvungen att byggas om. undantagsintyget utfördes dock aldrig och med tiden glömdes undantaget bort. Tillslut var det ingenting som sa att färjan inte fick gå fritt över hela Östersjön. Bogporten var alltså inte byggd för att klara rutten hon åkte på (150 sjömil), och speciellt inte i storm! 

Så var det egentligen sabotage trots allt? Vad tror ni? MVH tjejen med för mycket fritid, haha.
 

Gramantygel, ja eller nej?

Gramantygeln. Ett laddat ord som efter pessoabettet troligtvis är den mest omtalade diskussionen som finns bland oss hästfolk. Har läst en del på olika forum den sista tiden och blir lika road varje gång folk ska verka så duktiga och "hata" alla hjälptyglar och mena på att man istället ska kunna rida sin häst rätt från första början. Det här är vad JAG vill säga till er som är emot den;
 
Gramanen anser jag personligen har fått så dåligt rykte på grund av att det finns så många ryttare som använder den på fel sätt. När man säger ordet "graman" så verkar det som att folk ser en ihoptvingad stackars häst med nosen mot bogbladet i rollkür, bakbenen sju mil bakom sig och vitnande knogar på ryttarens händer. Jag säger inte att dessa exemplar inte finns, har själv varit med om det och det är ingen trevlig syn. Men med rätt syfte kan gramanen vara en otroligt bra hjälpreda.

För det första behöver det inte betyda att DU inte kan rida hästen! Det kan exempelvis vara så att du har tagit över en häst som varit totalt felriden av föregående ryttare, eller om du rider ut ensam på en stark häst, eller om du som väldigt liten och späd ryttare skolar en väldigt stor och tung häst. Rider du med gramanen på rätt sätt så används den ju inte och m
an ser tydligt på vilka ekipage som använder den som hjälpreda och inte.

Ett annat exempel kan vara när man rider in en travare. Travarna är ju tvärt emot gramanens uppgift fastspända med huvudena upp i vädret med en rem som går från ett extra bett upp mellan öronen och bak till gjorden. (Fast det skulle inte behövts om kuskarna lärt hästen att trava rätt från första början, eller?) En träningsform kan exempelvis vara att man fäster gramanen i sidorna istället för mellan frambenen, och övar på att hästen helt enkelt ska ge efter och forma sig för inner skänkel. Gör den det lättas ju trycket och gramanen dinglar löst igen. Travaren är ju lärd att springa fort rakt fram med huvudet högt, helt tvärt emot vad man nu istället ska lära om den till.
 

Blir så frustrerad när folk som är emot det hela tiden påstår att det skulle vara okunskap och att man är en dålig ryttare och borde gå tillbaka en ruta för att "lösa grundproblemet." Att sätta på en graman ska aldrig vara på grund av att man försöker undgå ett problem, utan för att hjälpa och förtydliga för hästen vad man faktiskt menar. Rider man däremot på graman varje dag utan någon baktanke har man inget mål eller syfte med träningen och vad man vill åstadkomma under just det passet.
 
Vi kan ta ett rätt bra exempel till er som tycker att ryttare som rider med graman bara fuskar och drar ihop hästen. Det var när min unghäst i vintras var jättebusig! Det blåste halvstorm ute, han va nyklippt och det var lite snö i paddocken. Tillslut lyckades han slänga av mig efter en rad många bockserier under passet. Då bad jag mamma springa in och hämta gramanen, och efter 10-15 minuter med den (utan en enda bockning utan med en lugn, rytmisk och taktfast trav) så avslutade jag och klappade om honom. Dagen efter tränade jag på samma sak och han var precis som vanligt. Var jag okunnig då som red med graman 15 minuter den dagen. Tycker ni alltså att jag skulle gå tillbaka till ruta ett istället och "lösa problemet från grunden" som vissa av er använder som argument?
 
 
Det är intressant hur många kan hysa sådan agg mot hjälptyglar när man själv (säger inte alla nu!) kan rida med hårt fastspänd snokrem, låta sin häst gå ensam i en grushage, brister i säkerhetstänk, rider med sporrar och spö, inte låta hästen vara ute mer än ett par timmar per dag, täckar med dubbla täcken på sommaren bara för det regnar lite osv osv… Jag tror nog personligen att de andra 23 timmarna på dygnet är mer relevant om man fokuserar på hästens hälsa och välbefinnande än den lilla stunden på dagen (någon gång ibland dessutom) hästen rids med en hjälptygel. Det är inte värre än att rida med sporrar som inte heller används om hästen svarar.
 

Tanken är god av er att hästen ska jobba så naturligt som möjligt utan en massa extra remmar och alla vill ju ändå våra pållar vårt bästa, men 45 minuter på dagen är inte allt. Man KAN inte säga som vissa gör, att "en kunnig ryttare inte behöver använda sig av graman!" För vet ni? En kunnig ryttare är medveten om hästens välbefinnande ALLA 24 timmar på dygnet och ser hästen utifrån den individ den är. Det går inte att jämföra problem med problem och samma problem kan inte alltid lösas på samma sätt. Det är inte gramanen som rider hästen, utan ryttaren.


Tack för mig och eloge och kakor till er som orkade läsa allt.

Ojojoj

Haha gud vad sur Pompom var idag!! Efter att jag hade longerat Lillen (gick superduperbra!!) och jag ställde honom i stallgången för att ta av alla grejer, så försökte Pejji nafsa efter honom varenda gång han kom nära med sitt huvud. Tror någon gammelfarbror inte är på humör just nu! Haha! Fick ge han en massa pussar och gos för att han skulle bli på bättre humör! ;)

I morgon är det träning för bästa Ingrid, och nu har jag tränat på MSVC:1 med både Lillen och Charlie gång på gång på gång, så programmet kan jag ju, men det är ju att finslipa på detaljerna nu!

Efter årsskiftet ska jag starta MSV med både Lillen och Charlie. Charlie är ju redo för det redan nu, men Lillen får jag träna lite mer på. Han har ju fördelen med att han har utstrålningen och kapaciteten för det.
Charlies fördel är att han redan är där, men galoppen är hans sämsta gångart. Jag håller på träna på att den ska bli mer tretaktig och inte fyrtaktig som den är i dagens läge. Vill ha honom mer rund och mer schwung i varje steg typ… Gramanen har till och med åkt på ett par gånger nu faktiskt. Är ju rätt emot det i övrigt men nu känner jag att jag faktiskt behöver hjälp av den för att kunna utveckla Bullens galopp lite lättare.

Jag är anmäld till LB1 och LA1 i Jönköping nu den 22 november så håller på träna för fullt inför det. Hoppas bara att dom har öppningen till manegen på kortsidan i den stora porten och inte på långsidan i den lilla dörren som man var tvungen att ducka för och riskera att man skulle riva upp sina byxor på vägen in på långsidan sist. Säkerheten verkade tyvärr inte vara prio ett där, men hoppas att det var en notis i domarrapporten efter tävlingarnas slut. Det var totalt livsfarligt att försöka komma in i manegen på häst genom en dörr gjord för människor! Tycker personligen att det borde vara en självklarhet! Lillen vägrade först att gå in för det var så smalt. Till slut slänge han sig in i manegen med mig sittandes på som tappade både sitbyglar och tyglar... Det var våran första LA:1 som hamnade på 59%. Våran andra hamnade vi på 62% om jag minns rätt. Så målet nu i våran tredje LA:1 är att komma över 60%!

Men ja vi får väl se hur det går då. Var inte lite sugen på att ta med Bullen på MSVC:1-programmet, men det var redan fullt.

Wish me luck! ;)

Måndagen förbi


Gud vad jag är trött! Ligger i sängen redan och ska sova nu. Alla hästarna är motionerade idag och har även hunnit med lite ärenden efter jobbet så det har varit full rulle precis hela dagen. Över 15000 steg har jag gått haha. Märks inte alls att man har häst lixom.

Hörs i morgon. Nu kommer jag dö av trötthet. Puss på er

RSS 2.0